Carta Diversității din România lansează un proiect editorial unic care reunește sub aceeași umbrelă concluziile primei cercetări locale privind managementul diversității, bune practici de management al diversității și incluziunii (D&I) din România, interviuri cu experți români și internaționali și o serie de mesaje de susținere din partea mediului instituțional și de afaceri pentru promovarea principiilor egalității și nediscriminării în societatea românească.
Publicația, în limba engleză, este un efort colaborativ al semnatarilor Cartei Diversității și explorează conceptul de management al diversității la locul de muncă, cu accent deosebit pe mediul privat local. Obiectivul său principal a fost să dezvolte o viziune mai structurată a inițiativelor de diversitate și incluziune în mediul organizațional românesc, examinând în același timp motivațiile care îi determină pe liderii de afaceri să perceapă managementul diversității ca fiind un diferențiator important în mediul economic și social de astăzi.
Publicația recuperează 15 programe de diversitate și incluziune (D&I) realizate de organizațiile semnatare, o sursă de inspirație extrem de utilă pentru toate organizațiile din România care vor să valorizeze diversitatea forței de muncă și să contribuie la consolidarea unui ethos incluziv în societatea românească.
„Consider că politicile și inițiativele autohtone de management al diversității pot fi îmbunatățite printr-un plus de analiză și cercetare. Până la această publicație, nu aveam o cunoaștere structurată a inițiativelor concrete de D&I din România. Existau frânturi de informații despre organizațiile care își asumă principii de diversitate și incluziune, dar nu se cunoșteau motivațiile, mecanismele și instrumentele concrete, abordările de succes, precum și neajunsurile demersurilor autohtone de D&I. Consider că prezentul demers reprezintă o premieră, fiind primul studiu despre managementul diversității efectuat vreodată în România”, a declarat Dana Oancea, Project Manager al Cartei Diversității din România.
În paginile acestei publicații un rol central îl ocupă primul studiu referitor la managementul diversității și incluziunii în organizațiile din România. Studiul a fost realizat cu sprijinul MKOR Consulting și permite o fotografie realistă a activităților de management al diversității în organizațiile din România. Ne-am propus să aflăm cum este abordată diversitatea și incluziunea în organizații, care sunt principalele beneficii, dar și bariere ale implementării principiilor de D&I, care sunt metodele și instrumentele de evaluare a rezultatelor politicilor de D&I și cum comunică organizațiile aspectele legate de D&I în interiorul și exteriorul lor. Datele au fost colectate în perioada august-decembrie 2019, eșantionul fiind format din 77 de respondenți, responsabili cu aspectele privind diversitatea și incluziunea în organizațiile din România. Iată cele mai importante rezultate:
- Peste 70% dintre respondenți consideră că managementul diversității și incluziunii are un impact direct în creșterea motivației și satisfacției în muncă. În plus, mediul incluziv creat, atent la nevoile fiecărui individ, se reflectă în îmbunătățirea calității vieții și a stării mintale și fizice a angajaților (51% dintre respondenți).
- 35% dintre participanții la studiu sunt de părere că managementul diversității și incluziunii conduce la creșterea bunăstării angajaților, datorită creării unui unui climat de colaborare.
- 29% cred că echipele diverse înseamnă o mai mare diversitate de idei, reprezentând astfel un potențial de creștere pentru organizații.
- 45% dintre organizațiile participante la studiu adoptă o abordare informală, punctuală a practicilor referitoare la diversitate și incluziune. Totodată, mai mult de jumătate dintre organizațiile participante la studiu alocă bugete pentru activitățile ce sprijină diversitatea și incluziunea doar la nevoie, când sunt propuse și aprobate proiecte concrete.
- 36% dintre organizații au strategii bine definite, cu practici specifice de abordare a diversității și incluziunii. Cu cât sunt mai mari, companiile tind să includă principiile D&I în strategiile și core values și să aloce mai multe resurse financiare și umane pentru implementarea practicilor de D&I.
- 60% dintre companiile mari au strategii de D&I și 33% alocă bugete anuale pentru acestea. Pe de altă parte, 47% dintre IMM-uri și 44% dintre microîntreprinderi au o abordare punctuală și doar 6% dintre IMM-uri alocă bugete pentru D&I. Majoritatea instituțiilor publice participante la studiu au o abordare punctuală a practicilor de D&I (86%).
- 86% dintre organizațiile care abordează D&I au drept focus diversitatea de gen. Cele mai atente la aspectele legate de egalitatea de gen sunt companiile mari și IMM-urile.
- 63% dintre organizații abordează incluziunea persoanelor cu dizabilități și 54% dintre ele includ incluziunea grupurilor etnice sau religioase. Acestea sunt, în general, instituții publice.
- 54% dintre organizații sunt preocupate de îmbătrânirea forței de muncă, acordând atenție echilibrării balanței dintre angajații tineri și seniori.
- 78% dintre organizațiile care au participat la studiu acordă salarii și beneficii egale pentru muncă de valoare egală.
- 69% dintre organizații integrează principiile incluziunii în procesul de recrutare.
- 77% dintre organizații promovează un stil de leadership care cultivă diversitatea și incluziunea. În plus, 57% aplică politici de formare a managerilor, astfel încât să poată identifica nevoile angajaților și să pună în valoare calitățile fiecăruia. Formarea managerilor este focusul principal al companiilor mari (80% dintre ele).
- 57% dintre organizațiile participante la studiu adoptă practici menite să dezvolte un stil de gândire bazat pe empatie, reflecție și autoapreciere, cele mai multe dintre acestea fiind microîntreprinderi.
Publicația poate fi descărcată gratuit la https://www.cartadiversitatii.ro/images/diversity/resurse/Diversity_Management_Romanian_Organisations.pdf
Raportul complet al studiului poate fi consultat la https://www.cartadiversitatii.ro/images/diversity/resurse/Raport_Cercetare_Managementul_Diversitatii_Organizatiile_din_Romania_Carta_Diversitatii.pdf
În alcătuirea acestui proiect editorial au fost implicate companiile semnatare ale Cartei, reprezentanți al Platformei Europene de Diversitate, lideri de business, editorialiști valoroși și experți locali și internaționali în managementul diversității. Le mulțumim tuturor! Li se cuvin mulțumiri călduroase colegilor de la MKOR Consulting pentru sprijinul generos în realizarea cercetării și partenerilor acestui demers - BCR, OMV Petrom, Vodafone, Raiffeisen Bank, Sanofi, IBM, Michelin, Mahle și Publicis.
Publicația este o lectură recomandată pentru toți cei interesați să cunoască stadiul la care a ajuns practica locală de management al diversității – antreprenori, manageri, specialiști D&I, HR și CSR, cadre didactice, studenți și aspiranți la o carieră în managementul diversității.
Despre Carta Diversității din România
Lansarea oficială a Cartei a avut loc pe 18 aprilie 2018, România devenind astfel a 21-a țară din Uniunea Europeană cu o Cartă a Diversității și beneficiind de statutul de membru în cadrul Platformei Europene de Diversitate. Carta Diversității reunește la aceeași masă 110 semnatari, acoperind cca. 153.000 de angajați, care și-au asumat public principiile Cartei, pentru ca diversitatea, egalitatea de șanse și incluziunea socială să devină valori recunoscute și respectate în România.
Detalii la www.cartadiversitatii.ro
Contact:
Dana Oancea
Project Manager
Carta Diversitatii din Romania
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.